tisdag 15 juli 2008

Boktips nr 2

Vad som helst av John Ajvide Lindqvist. Började med den senaste Människohamn och konstaterade efter två sidor, lyckligt, att hans språk får det att pirra i hela kroppen. Nu läser jag Låt den rätte komma in och aldrig har väl Västerort kännts så ruvande otäckt och personporträtten så mångfacetterade.

John Ajvide Lindqvist skriver som jag skulle vilja kunna skriva. Jag är avundsjuk, imponerad och förtrollad. Och läser vidare om Oskar och hans skumma grannar i Blackeberg i början av 1980-talet.

Däremot tror jag inte han skött sin research riktigt ordentligt. Åhlénsvaruhusen dök väl upp först kring 1985? Ajvide Lindqvist påstår att Oskar snattar på Åhléns i Vällingby redan 1981, men då borde det väl varit på Tempo? Eller var Vällingby tidigt? Åtminstone var det på Tempo i Karlstad som jag köpte min första Eldkvarnsplatta (Genom Ljuva Livet) och det var om jag inte minns fel 1981.

Sådana där små detaljer har en tendens att irritera, men jag förlåter nog, för språkets skull.


Uppdatering: Och inte fasen åt man tunnbrödrullar 1981? Snarare korv med mos och räksallad s k Mosbricka.

Inga kommentarer: